Ongezond gezond: overeet je niet aan soja en tonijn

  Je eet gezond maar je komt toch aan, hoe kan dat? En is het erg om elke dag een bord spinazie te eten? Dergelijke vragen houden veel mensen bezig. Daarom een uitleg van drie veelgemaakte vergissingen op het gebied van gezond eten. Het devies? Overeet je niet!

Een van de grootste valkuilen bij een gezond dieet is de grootte van de porties. Groenten lijken minder te vullen dan bijvoorbeeld een biefstukje of een bord pasta, waardoor je eerder geneigd bent je bord vol te scheppen. Veel mensen denken ook dat een ‘teveel’ hieraan niet uitmaakt. Het is immers gezond? Ergens is het een logische redenering. Maar ook bij gezond voedsel slaat je lichaam alle stoffen die overbodig zijn op als vet.

Calorieën
Zo is het goed om te onthouden dat ook gezond voedsel calorieën bevat. Als je gezond eet, kun je je erg vergissen in de hoeveelheid hiervan. Een bakje noten lijkt natuurlijk een betere keuze dan een bakje chips. Qua voedingsstoffen is dit ook zo, want noten bevatten veelantioxidanten, omega-3 vetten en eiwitten, maar ze bevatten ook veel calorieën. Een handvol naturel chips bevat zo’n 136 calorieën, een handje walnoten heeft er ruim 173.

Nog zo’n instinker is fruit. Een lekkere snack, maar let erop dat deze tussendoortjes ontzettend veel suiker bevatten. In fruit zit namelijkfructose, een vorm van enkelvoudige suikers. Bij een teveel hieraan, wordt dit opgeslagen als vet. Natuurlijk zijn sinaasappels een stuk gezonder dan een reep chocolade, maar ook fruit moet je met mate eten. Twee stuks per dag is een goed uitgangspunt.

Andere voorbeelden zijn ingrediënten die vaak in salades zitten. Bacon, kazen en dressing geven een gezonde maaltijd – onverwacht – een bom aan extra calorieën. Houd hier dus rekening mee als je weer in een groen gevuld bakje prikt.

Ongezond gezond
Bij enkele voedingsmiddelen heeft een ‘teveel’ hieraan meer consequenties dan alleen extra gewicht. Zo kunnen sommige gezonde producten behoorlijk ongezond zijn wanneer je er te veel van eet. Een blikje tonijn is lekker op brood, maar bevat veel kwik. Te veel tonijn eten (als in: meerdere blikjes tonijn per dag) kan daarom tot kwikvergiftiging leiden, wat oogproblemen en slechthorendheid met zich meebrengt.

Soja is nog zoiets. Een teveel hieraan kan ervoor zorgen dat je lichaam minder ijzer, calcium, zink en magnesium opneemt. Dit kan bloedarmoede veroorzaken. Soja is echter alleen gevaarlijk wanneer je meer dan twee porties per dag inneemt. Drink je graag sojamelk, dan kun je het derde glas beter laten staan.

Bewust
Ook spinazie dien je met mate te eten. Hoewel deze groente enorm gezond is en veel ijzer bevat, zit hierin ook de stof luteïne. Dit gaat veroudering van de huid tegen (wat weer een potje antirimpelcrème scheelt) maar kan ook oogaandoeningen veroorzaken. Ook bevat het veel oxalaat, wat nierstenen met zich mee kan brengen. Een teveel aan ijzer kan daarnaast je darmen van slag maken.

Gezond eten is dus erg belangrijk, maar bewust eten is nóg belangrijker. Eet je iets graag? Zoek dan eens wat informatie erover en consumeer met mate.

En heb jij ervaring met de nadelen van gezond voedsel? Deel het met ons in de reacties.

Dit artikel is ook te vinden op de blog van Zilveren Kruis. Klik hier om naar de blog te gaan.